پیش پردازش داده‌ها (Data Preprocessing) چیست؟

مدرس: مسعود کاویانی

فرض کنید صاحبِ یک نانوایی هستید. برای تهیه‌ی نان، نیاز به آرد دارید. آرد نیز خود از گندم به دست می‌آید. یعنی گندم بایستی از شکلِ اولیه‌ی خود خارج شده و به آرد تبدیل شود (با فرآیند‌های مختلفی که بر روی گندم انجام می‌شود) تا ماده‌ی اولیه‌ی تولیدِ نان، آماده شود. در فرآیند‌های داده‌کاوی مانند طبقه‌بندی و خوشه‌بندی، نیاز داریم تا داده‌ها برای الگوریتمْ آماده شوند. زیرا معمولاً نمی‌توان داده‌ها را به صورت خامْ به الگوریتم‌های داده‌کاوی و یادگیری ماشین تزریق کرد.

از آن‌جایی که داده‌ها معمولاً از منابعی تهیه می‌شوند که این منابع بدونِ توجه به فرآیند‌های داده‌کاوی، داده‌ها را تولید یا نگهداری کرده‌اند، نیاز است تا داده‌ها، با توجه به شرایط و مسئله، به داده‌های مناسب جهتِ تزریق به الگوریتم‌های داده‌کاوی تبدیل شوند.

برای آماده‌سازیِ داده‌ها، نیاز است تا آن‌ها را از شکل و حالتِ اولیه، خارج کرده و به شکلی که برای الگوریتم مناسب باشد تبدیل کنیم. همچنین داده‌های موجود معمولاً دارای زواید مختلفی هستند که ممکن است الگوریتم را دچار خطا کنند. همان مثالِ نانوایی را به یاد بیاورید. فرض کنید در میانِ گندم‌ها، خورده سنگ هم وجود داشته باشد! طبیعتاً وجودِ خورده سنگ کیفیت آرد و به تبعِ آن، کیفیت نان را کاهش می‌دهد، پس نیاز است تا خورده سنگ‌ها از میانِ گندم‌ها پاک شوند. در داده‌کاوی هم نیاز داریم تا داده‌های اضافی که به مسئله و الگوریتم کمکی نمی‌کنند را حذف کنیم.

اگر درسِ فرآیند کریسپ (CRISP) در داده کاوی را خوانده باشید، احتمالا متوجه شده‌اید که در فرآیند کریسپ، پیش از مدل‌سازی توسط الگوریتم‌های یادگیری ماشین، نیاز به آماده‌سازی داده‌هاست که یکی از مراحل آن همین پیش‌پردازش داده‌ها و استفاده از تکنیک‌هایی جهت آماده‌سازی (prepare) آن‌ها قبل از تزریق به الگوریتم‌های داده کاوی و یادگیری ماشین در مرحله‌ی بعدی (یعنی مدل‌سازی) بود.

برای عملیاتِ پیش پردازش، روش‌ها و راهکارهای مختلفی طراحی شده است که در ادامه‌ی این دوره به آن‌ها خواهیم پرداخت. همان‌طور که از نامِ این روش‌ها پیداست، عملیات پیش‌پردازش یا همان preprocessing معمولاً قبل از عملیات اصلیِ الگوریتم‌های داده‌کاوی انجام می‌گیرند و باعث تسهیل و کمک به الگوریتم‌ها می‌شوند.

5 دیدگاه دربارهٔ «پیش پردازش داده‌ها (Data Preprocessing) چیست؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *