بردار ویژه (Eigen Vector) و مقدار ویژه (Eigen Value) برای یک ماتریس

مدرس: مسعود کاویانی

در ادامه‌ی بحث جبرخطی و ماتریس‌ها، در این درس به یکی از بحث‌های کاربردی در ماتریس‌ها می‌رسیم. بردار ویژه یا همان EigenVector و مقدار ویژه یا همان EigenValue دو عنصری هستند که در بخش‌های مختلف یادگیری ماشین و داده‌کاوی کاربرد فراوانی دارند. به ویژه در کاهش ابعاد و مهندسی ویژگی، این دو مقدار می‌توانند کاربردی باشند.

اگر بخواهیم به سادگیْ مقدار ویژه و بردار ویژه را شرح دهیم، باید شکل زیر را با کمی دقت مشاهده کنیم:

همان‌طور که می‌بینید ما یک ماتریس A داریم. بردارِ ویژه که در بالا هم مشخص شد، برداری است که وقتی در ماتریس ضرب می‌شود، حاصل آن برابر است با ضربِ همان بردارِ ویژه در عددی مانند عدد ۵ که در تصویر بالا مشخص شده است. حالا به تصویر زیر که فرموله شده‌ی همان مثال بالاست نگاه کنید:

در واقع بردار‌های ویژه می‌توانند جهت توزیع‌شدگیِ داده‌ها را به نوعی مشخص کنند. شکل زیر را نگاه کنید:

نقاطِ سیاه داده‌هایی هستند که بر روی دو بُعد (آبی رنگ) قرار دارند (اگر نمی‌دانید این داده‌ها چگونه بر روی دو بعد قرار گرفته‌اند درس ابعاد در داده‌کاوی را بخوانید). دو بردارِ قرمز رنگ بردارهای ویژه برای این داده‌ها هستند که به نوعی جهت توزیع شدن داده‌ها را مشخص می‌کنند. توجه داشته باشید که به ازای هر بُعد (یعنی هر ستون) یک بردار ویژه‌ی جدید خواهیم داشت. مثلاً اگر مسئله‌ی ما ۳۰ بُعد داشته باشد، تعداد بردارهای ویژه هم برابر با ۳۰ است. انیمیشن زیر می‌تواند در درک بهتر بردار ویژه کمک کند:

در شکل بالا، چون نمونه‌ها بر روی دو بُعد گسترده شده‌اند، دو بردار قرمز و سبز رنگ (که همان بردارهای ویژه هستند) داریم.

بردارِ ویژه کاربردِ مختلفی در علوم مهندسی دارد که یکی از کاربرد‌های آن در الگوریتم یادگیری‌ماشین جهت انجام عملیاتِ کاهشِ ویژگی یا کاهشِ ابعاد است. در دروس بعدی به این‌که این بردار‌ها چگونه می‌توانند به ما در علملیات داده‌کاوی و یادگیری ماشین کمک کنند می‌پردازیم.

منابع این بحث و اطلاعات بیشتر

» فصل دوم کتاب Deep Learning » وب‌سایت Setosa

» وب‌سایت دانشگاه MIT

» وب‌سایت Rishi Adavi

در صورت تمایل به یادگیری بیشتر، منابع بالا در نظر گرفته شده است. می توانید با خواندن این منابع، به یادگیری خود در این زمینه عمق ببخشید

18 دیدگاه دربارهٔ «بردار ویژه (Eigen Vector) و مقدار ویژه (Eigen Value) برای یک ماتریس»

    1. سلام
      ممنون از شما. بردارهای ویژه پایه مباحث ریاضی و ماتریسی هستند که به دلیل اینکه بیشتر به سمت ریاضی و قوانین آن رفته است در این درس از گفتن آن ها خودداری کردیم. در دروس ریاضیات پایه توضیحات آن ها داده شده است

  1. سلام خسته نباشید می خواستم بدونم کاربرد بردار ویژه و مقادیر ویژه در مهندسی صنایع چیست

    1. زمانی که شما تعداد زیادی داده دارید مثل داده هایی که در بحث کنترل کیفیت جمع آوری شده است برای کاهش بعد این داده ها(مثلا در نمودار های کنترل کیفیت چند متغیره) از بردار ویژه و مقدار ویژه استفاده میشود. برای اطلاعات بیشتر می تونید عبارت pca +QUALITY CONTROL رو در نشریات علمی سرچ کنید.

  2. با سلام و احترام.
    این جمله “در واقع بردار‌های ویژه می‌توانند جهت توزیع‌شدگیِ داده‌ها را به نوعی مشخص کنند” را باتوجه به شکل پایین آن به خوبی درک نکردم .
    آیا منظور این است که که اکثر داده ها در کدام مکان از آن بردار دو بعدی قرار دارند؟

  3. سلام. من تا حدی مطالب سایتتون رو برای انجام تزم مطالعه کردم. خودم قبلا از همه این مباحث در پروژه هام استفاده کرده بودم اما شاید تا این حد عمیق مسائل رو اونطور که دلم میخواست درک نکرده بودم.(چون رشته ام مستقیما با این مباحث مرتبط نیست) مطالبتون درسته شاید مقدماتی بنظر برسه اما خیلی خوب و عمیق توضیح داده شده که اگه اون مقدمات رو بخوبی درک نکنیم نمیشه به بسط شده اون هم خوب پرداخت؛ و با این مقدمات میشه راحت بقیه راه رو خودمون هم بریم.
    خواستم ازتون با تمام احترام تشکر کنم، خیلی خوب و مفهوم تمام مباحث رو توضیح دادید. انشاالله که کارهای خودتون هم به کمک خدا همینطور راحت جلو بره و موفق و سربلند باشید همیشه.

  4. سلام میتوانید با رسم و به صورت ملموس امتداد ویژه یه بردار رو که از معادله مفسر بدست میاد رسم کنید
    امتدادهای ویژه ماتریس متقارن بر هم عمودند شما با رسم نشون بدید
    ممنون از وقتی که میذارید

  5. سلام وقت بخیر
    از صبح این کلمه آیگن ولیو توی ذهنم میچرخید ، تا سرچ زدم مطلب شما اومد.
    از قضا آشنا هم دراومدید.
    کامل و جامع و مختصر بود.

  6. سلام . واقعا نحوه توضیح دادن مطالبتون عالی عالیه . مثلا چند سال هست بردار ویژه اینقدر برای من جانیفتاده بود. بسیارسپاسگزارم

  7. سلام.من دانشجوی ریاضی هستم و برای تحقیق درباره ی کاربرد های جبرخطی،این مطلب رو خوندم.. مرسی از توضیح عالی تون…اگر می تونید توی تحقیقم راهنمایی کنید،به ایمیلم پیام دهید..مچکرم

  8. خیلی ممنون
    آیا از این بردار در رگراسیون هم استفاده میشه؟ پراکندگی نقاط تو شکل شبیه رگراسیون هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *