انواع ماتریس و ویژگی‌های مختلف آن‌ها

مدرس: مسعود کاویانی

در بحثِ جبرخطی، بسیار با ماتریس‌ها سر و کار داریم. ماتریس در واقع پایه‌ی بسیاری از عملیات جبرخطی است و می‌تواند کمک زیادی به عملیات داده‌کاوی، یادگیری ماشین و یادگیری عمیق داشته باشد. در این درس به معرفی انواع ماتریس‌های معروف می‌پردازیم اگر چه که احتمالاً با بسیاری از آن‌ها آشنایی داشته باشید.

شکل زیر سه نوع ماتریس هستند که به ترتیب ماتریس‌های سطری، ستونی و ماتریس مربعی (squared matrix) نامیده می‌شوند:

اگر درسِ داده‌های مستطیلی را خوانده باشید احتمالاً متوجه می‌شوید که داده‌های مستطیلیِ موجود در داده‌کاوی را می‌توان به ماتریس تبدیل کرد. این کار در کتابخانه‌های مختلف داده‌کاوی مانند scikit learn در پایتون بسیار متداول است به گونه‌ای که اساس بسیاری از الگوریتم‌های یادگیری ماشین را ماتریس‌ها تشکیل می‌دهند. در واقع هر سطر از ماتریس یک نمونه است و هر ستون نیز یک ویژگی (feature) می‌باشد (درس ویژگی یا بعد چیست را هم می‌توانید برای مطالعه بیشتر بخوانید)

در شکل زیر یک ماتریس قطری (diagonal matrix) داریم، یعنی ماتریسی که همه عناصر آن به جز قطر اصلی صفر است:

ماتریس واحد (identity matrix) هم یک ماتریس قطری است که اعداد موجود در قطر اصلی آن، ۱ هستند:

شکل‌های زیر ماتریس‌های مثلثی (triangle matrix) نامیده می‌شوند. دو نوع ماتریس مثلثی وجود دارد. پایین مثلی و بالا مثلثی. ماتریس بالا مثلثی ماتریسی است که اعدادِ بالاییِ قطرِ اصلیِ آن موجود بوده و بقیه صفر هستند و ماتریس پایین مثلثی هم برعکس:

و در آخر ترانهاده‌ی یک ماتریس (matrix transpose)، ماتریسی است که جای سطر و ستون آن را با هم عوض می‌کنیم، مانند شکل زیر:

هر کدام از این ماتریس‌ها ویژگی‌هایی دارند که در عملیات جبر خطی، داده‌کاوی و الگوریتم‌های مختلف آن می‌توانند کارا باشند.

منابع این بحث و اطلاعات بیشتر

» وب‌سایت Emathzone

» فصل دوم کتاب Deep Learning

در صورت تمایل به یادگیری بیشتر، منابع بالا در نظر گرفته شده است. می توانید با خواندن این منابع، به یادگیری خود در این زمینه عمق ببخشید

15 دیدگاه دربارهٔ «انواع ماتریس و ویژگی‌های مختلف آن‌ها»

  1. سلام. داشتم مطالعه می‌کردم متن‌های شما رو و انصاف ندیدم تشکر نکنم از زحمتی که می‌کشید. واقعا جای همچین منابعی که ساده نوشته شده (که البته نشان از تسلط نگارنده به بحث داره) در میان منابع فارسی بسیار خالیه. ممنونم بابت فعالیت مثبت شما.

  2. عذر میخوام من ترم دوم ارشد هستم و موضوع پایان نامه انتخاب کردم که از طریق یادگیری عمیق به نتیجه میرسه ، من با شبکه های عصبی اشنایی دارم اما یادگیری عمیق نه ،منبع خاصی برای یادگیری عمیق پیدا نکردم و نمیدونم چه پیش نیاز هایی داره ، خواستم بدونم منابعی هست که بتونم از طریق اون با مفاهیم یادگیری عمیق و پیاده سازی الگوریتم ها در پایتون اشنا بشم ؟!

  3. عالی بود مقدار ویژه و بردار ویژه را من هیچ جایی با این شکل ساده و روان ندیده بودم

  4. با عرض سلام و درود!
    میشه بگین که در محاسبه پارامترهای دوقطبی الکتریکی از کدام نوع ماتریس استفاده میشود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *