داشبورد مدیریتی Tableau ابزاری برای تحلیل داده‌ها

مدرس: مسعود کاویانی

در ادامه‌ی دروسِ دوره‌ی آشنایی با ابزارهای کلان داده (Big Data) بعد از مقدمات و مثال‌های مختلفی که از کاربرد‌های این رشته پرطرفدار آوردیم، در این درس به سراغِ یکی از ابزارهای معروفِ این حوزه یعنی داشبورد مدیریتی می‌رسیم. این ابزار که جزو دسته داشبورد‌های مدیریتی (Management Dashboards) قرار می‌گیرد، به مدیران و کارشناسان یک سازمان در امر تصمیم گیری (Decision Making) کمک می‌کند. در واقع این ابزار و ابزارهایی از این دست، از یک منظر  در سیستم‌های کمک‌کننده‌ی تصمیم (Decision Support Systems) نیز قرار می‌گیرند.

فرض کنید شما مسئولِ داده‌های یک سازمان هستید و مدیرِتان از شما می‌خواهد که به کمک قسمت‌های مختلفِ سازمان (مثلا قسمت فروش، قسمت مالی و…) رفته و داده‌های آن‌ها را برای کمک به تحلیلِ مدیریت، به شکلی قابل فهم تبدیل کنید.

برای مثالْ نمودارِ فروشِ فصلی را در ۵سالِ اخیر مورد بررسی قرار دهید و تغییراتِ فروش را در فصل‌های مختلف در سال‌های مختلف مشاهده کنید. مدیریت در سازمان باید بتواند به راحتی فروش‌های ماهانه را نیز مشاهده کند و حتی فروش‌های هفتگی را بتواند با یکدیگر مقایسه کند. همچنین مدیرِ هر واحد نیز باید نمودارهای فروش و پراکندگیِ فروش و درآمدِ بخش خود را مشاهده کند و بتواند تحلیل‌های مختلفی بر روی این داده‌ها انجام دهد.

شما به عنوان مسئول تحلیلِ داده، می‌توانید از داشبوردِ مدیریت Tableau (و یا داشبوردهای دیگر) استفاده کنید و با برقراریِ ارتباط بین داشبوردِ مدیریتی و پایگاه‌داده، داده‌ها از پایگاه‌داده به صورتی که برای نمایشْ مناسب باشد به داشبوردِ مدیریتی منتقل کنید. به این کار به اصطلاح فرآیند ETL گفته می‌شود که بعداً درباره‌ی آن بیشتر توضیح می‌دهیم. بعد بایستی با استفاده از نمودار‌های مختلفی که یک داشبوردِ مدیریت در اختیارِ شما قرار می‌دهد (مثلا نمودار هیستوگرام، نمودارِ خطی، نقشه و…) داده‌های سازمانِ خود را به تصویر بکشید. به این کار به اصطلاح Visualization داده‌ها گفته می‌شود که یکی از شغل‌های مختلف و پرطرفدار در بحث تحلیل داده‌ها و تحلیل کلان‌داده‌ها می‌باشد.

در این درس نمی‌خواهیم در مورد نمونه داشبوردهای مدیریتی مانندِ Tableau و کاربردهای جز به جز آن صحبت کنیم. ولی یکی از مشاغل مورد نیاز برای بسیاری از سازمان‌ها در داخل و خارج تصویر سازی داده‌ها می‌باشد. بسیاری از تحلیل‌گرانِ علمِ‌داده وظیفه‌ی اصلیِ خود را در سازمان‌ها به تصویر کشیدن داده‌ها می‌دانند. این کار دارای ظرافتِ فراوانی است که با دقت و تجربه می‌تواند بسیار در تصمیم‌گیری‌های یک سازمان به مدیران و کارشناسان بخش‌های مختلف کمک کند.

برای اینکه یک نمونه مثال واقعی از ساخت داشبورد مدیریتی Tableau مشاهده کنید، می‌توانید به این آدرس مراجعه کرده و یک مثال کاربردی از یک سازمان را از ابتدا دنبال کنید.

 

منابع این بحث و اطلاعات بیشتر

» وب‌سایت دانشگاه Stanford

در صورت تمایل به یادگیری بیشتر، منابع بالا در نظر گرفته شده است. می توانید با خواندن این منابع، به یادگیری خود در این زمینه عمق ببخشید

3 دیدگاه دربارهٔ «داشبورد مدیریتی Tableau ابزاری برای تحلیل داده‌ها»

  1. سلام
    در متن آورده شده که “به این کار به اصطلاح فرآیند ETL گفته می‌شود که بعدا درباره آن بیشتر توضیح می‌دهیم.”
    خواستم بدونم فرآیند ETL در حال حاضر آموزش داده شده؟

  2. سلام وقت بخیر. من در حال حاضر در حال یادگیری نرم افزار tableau هستم اما متاسفانه داده ها روی نمودار در نرم افزار برای من نمایش داده نمیشه در صورتیکه وقتی پرینت میگیرم و خروجی pdf و powerpoint میگیرم داده ها روی نمودار نمایش داده میشه!!!! احتمالا جای در تنظیمات نرم افزار باید کاری انجام بدم تا داده ها رو در نرم افزار هم بتونم ببینم. ممنون میشم اگر راهنمایی کنید که باید چه کاری رو انجام بدم. پیشاپیش متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *