حتماً میدانید که کامپایل کردن یک برنامه (نوشته شده با یک زبان برنامه نویسی) چیست. برای مثال، یک برنامه، با زبان برنامه نویسی ++C نوشته اید، و حالا میخواهید این برنامه را اجرا کنید. برای اجرای این برنامه، باید در ابتدا، کد منبع (Source Code) برنامه را کامپایل (Compile) کنید، سپس خروجی کامپایل شده ی برنامه، به شما یک فایل (مثلا با پسوند EXE) میدهد. حالا شما میتوانید این برنامه را بر روی یک سیستم عامل (مثلا ویندوز) اجرا کنید.
Build Systemها (معادل فارسی برایش پیدا نکردیم!)، در واقع نرم افزارهایی هستند، که به کمک آن ها میتوانید، سورس کد یک برنامه را (که احتمالاً فایل های مختلفی دارد)، به صورت خودکار، کامپایل کنید. در نهایت Build Systemها خروجی نهایی (که همان فایل قابل اجراست) را، به شما تحویل میدهند. توجه کنید که فرآیند کامپایل کردن فایل ها (با توجه به اتصال ها (links)یی که فایل های مختلف یک برنامه ممکن است به هم داشته باشند، فرآیند ساده ای نیست)
برنامه نویسان، از Build Systemهای مختلفی جهت انجام کارهای خود استفاده میکنند. در زیر، لیست چند Build System شناخته شده را آورده ایم:
Make: https://www.gnu.org/software/make
ANT: http://ant.apache.org
Gradle: https://gradle.org