شفافیت (Transparency) در یک سیستم توزیع شده به چه معناست؟

مدرس: مسعود کاویانی

در یک سیستم توزیع شده، چنانچه کاربری که از این سیستم استفاده میکند، این تصور را پیدا کند که سیستم به صورت یک پارچه (و در واقع یک کامپیوتر) عمل می کند، شفافیت رخ داده است.

برای مثال، اداره ای را در نظر بگیرید که انسان های دیگر درخواست های خود را به ایمیل info@thatcompany.com ارسال می کنند. یک گروه در آن اداره، وظیفه ی ارسال ایمیل های مختلف، به بخش های مختلف آن اداره را دارد. مثلا اگر ایمیل حاوی اطلاعات فنی بود، ایمیل (بدون اطلاع کاربر ارسال کننده) به بخش فنی آن اداره فرستاده می شود. در جواب نیز، ایمیل از طرف آن اداره و از ایمیل reply@thatcompany.com دریافت برای کاربر ارسال می شود. در واقع کاربر متوجه نمی شود که آن اداره، دارای بخش های مختلفی است و همچنین متوجه این مورد نمی شود که ایمیلش به کدام بخش ارسال شده است.

مثال بالا یک مورد از Transparency بود. در واقع اداره در مثال بالا، یک اداره Transparent بود.

حال فرض کنید، که هر کاربری که با آن اداره کار داشته باشد، میبایستی ایمیل را به بخش مورد نظر خود ارسال کند. مثلا اگر ایمیلی در حوزه فروش بود، به ایمیل sale@thatcompany.com باید فرستاده شود. در این صورت Transparency آن اداره کمتر می شد (به خاطر اینکه کاربر ارسال کننده ایمیل، به صورتی میتواند ساختار اداری آن اداره را مشاهده کند)

حال، در یک سیستم توزیع شده نیز، Transparency دقیقا به همین صورت است. کاربری که میخواهد اطلاعات را از یک کامپیوتر (Node) در سیستم توزیع شده دریافت کند، میبایستی بدون اطلاع از آدرس دقیق آن کامپیوتر، بتواند اطلاعات خود را از سیستم واکشی و دریافت نماید. پس کاربر، فقط یک آدرس از آن سیستم توزیع شده دارد، اطلاعات را برای آن سیستم توزیع شده می فرستد و سپس سیستم تصمیم میگیرد که این اطلاعات توسط چه کامپیوتری بایستی پردازش شود.

برای مثال، در این درس، گفتیم که وب یک سیستم توزیع شده است. شما بدون اینکه بدانید آدرس فیزیکی و IP وب سایت ChistIO.ir چیست، با ارسال این دامنه به فضای وب (که یک سیستم توزیع شده است)، اطلاعات را از سرور ما دریافت میکنید.

8 دیدگاه دربارهٔ «شفافیت (Transparency) در یک سیستم توزیع شده به چه معناست؟»

    1. سلام اقا خداییش دمتون گرم تا حالا هر مطلبی رو خوندم انقدر واضح و ساده بیان فرمودید کاملا متوجه میشم
      کانسپت ها رو خیلی خوب توضیح میدید

  1. سلام
    ممنون بابت سایت خوبتون
    من یه سوال داشتم
    معنای transparency یعنی شفافیت اما عملا تعریفی که ازش در سیستم های توزیع شده ارائه میشه دقیقا خلاف این معنیه، ما میگیم سیستم های توزیع شده چون از چشم کاربر پنهانن و کاربر نمیبینه چه روالی برای دریافت و ارسال داده هاش در اون ها انجام میشه پس ترنسپرنت هستند اما اگر مطابق معنای لغوی اون بخوایم تعریفی داشته باشیم میشه وقتی که کاربر دقیقا میدونه داره چه اتفاقی می افته چون سیستم شفافه!
    ممنون میشم اگر در این زمینه منو راهنمایی کنید.

    1. اینجا منظور از شفافیت همون تمیزی کاره و به عبارتی همه چیز برای کاربر بدون پیچیدگی هایی که در حال انجام شدن این مراحل هست دیده بشه.
      مثلا شما میخوای وارد یه فروشگاه بشی که درب شیشه ای داره اما اینقدر تمیزه که شما متوجه وجود شیشه نمیشی و ممکنه بهش برخورد کنی.. اما این شفافیت باعث نشده که واقعا اون شیشه وجود نداشته باشه.
      پس اینجا هم شفافیت یعنی همه اون مراحل وجود داره اما برای کاربر نمایش داده نمیشه

  2. سلام به جز ۷ مورد شفافیت که در کتاب سیستم عامل تننبام آمده موارد دیگه ای رو میتونید اشاره کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *