ضد الگو (Anti Pattern) در برنامه نویسی چیست؟

مدرس: مسعود کاویانی

پشرفت های حرفه ای با انتقاد از خود رابطه مستقیمی دارند. اگر یک برنامه نویسی بخواهد در شغل و حرفه اش پیشرفت کند، باید از خود انتقاد کرده و روند ها و کدهای موجود خود را به چالش بکشد. ضد الگو های در توسعه نرم افزار یا همان Software Development Anti Patterns، معمولا روندهایی نامناسبی هستند که یک برنامه نویسی برای حل مسائل مختلف برنامه نویسی پیاده سازی می کند، ولی بعدا همین روندها باعث ایجاد مشکل در ساختار برنامه می شود.

ایجاد یک ساختار خوب در برنامه، به توسعه پذیری و نگهداری یک برنامه کمک می کند. این در حالی است که ساخت و ایجاد یک برنامه کاربردی، خیلی وقت ها به صورت پراکنده انجام می شود و در بسیاری از مواقع سرعت تحویل پروژه بر معماری نرم افزار ارجحیت دارد (مخصوصا در پروژه های مبتنی بر Agile و استارتاپ ها)

با شناسایی ضد الگوهای مختلف در برنامه نویسی، میتوان به این نکته دست یافت که چه الگوهایی برای ساخت یک برنامه نادرست می باشند. برای مثال اگر برنامه نویسی یک کلاس (Class) نوشت که کارهای بسیار زیادی را داخل این کلاس انجام دهد، منجر به یک ضد الگو به اسم God Object می شود. این ضد الگو باعث می شود که مثلا با تغییر یک قسمت از تکه کد برنامه، نیاز به تغییر قسمت های دیگر برنامه نیز باشد (که در مهندسی نرم افزار مورد قبل نیست). یا ممکن است دیگر نتوان به صورت کاربردی از تکه کدهای برنامه، استفاده مجدد (Reuse) کرد.

منابع این بحث و اطلاعات بیشتر

» وب سایت source making

در صورت تمایل به یادگیری بیشتر، منابع بالا در نظر گرفته شده است. می توانید با خواندن این منابع، به یادگیری خود در این زمینه عمق ببخشید

یک دیدگاه دربارهٔ «ضد الگو (Anti Pattern) در برنامه نویسی چیست؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *