پایگاه داده (Data Base) چیست؟

مدرس: مسعود کاویانی

پایگاه داده، در واقع مجموعه ای از اطلاعات در سیستم کامپیوتری است که با یک نظم و ترتیب مشخص در کنار هم ذخیره می شوند. پایگاه داده ها، معمولاً داده ها را به صورت سطر و ستون در جداول مختلف، کنار یکدیگر قرار میدهند.

فرض کنید، شما یک سری اطلاعات مختلف، مثلاً اطلاعات ورود و خروج هر روز خود، به محل کارتان را در یک برگه یادداشت میکنید. برای مثال، سه ستون ایجاد میکشید. یک ستون مربوط به تاریخ، یک ستون مربوط به ساعت ورود و یک ستون هم مربوط به ساعت خروج از محل کار. این ها را در یک برگه یادداشت میکنید. با این کار، شما اطلاعات خود را به صورت منظم در کنار یکدیگر در سطر و ستون هایی قرار داده اید.

همین مثال، میتواند بر روی یک سیستم کامپیوتر انجام شود. شاید تا به حال با نرم افزار ماکروسافت اکسل، کار کرده باشید. خوده اکسل نیز، یک نوع پایگاه داده شامل سطرها و ستون های مختلف است، که میتواند مقادیر مختلفی را در بر بگیرید.

پایگاه داده های معروف امروزی، بیشتر پایگاه داده های رابطه ای (Relational DataBases) هستند. هر چند پایگاه داده های NoSql هم کاربرد فراوانی دارند. از محبوب ترین پایگاه داد های رابطه ای، میتوان به SQL Server، Mysql، Sqlite اشاره کرد. این پایگاه داده ها، در نرم افزارهای مختلف، مورد استفاده برنامه نویسان قرار میگیرند. هنگامی که برنامه نویسی بخواهد، اطلاعات موجود خود را بر روی کامپیوتر، ذخیره کند (تا بعداً بتواند به آن دسترسی داشته باشد)، میتواند از این پایگاه داده ها،‌ استفاده کند. مثلاً یک برنامه نویس، میخواهد، اطلاعات زمانی مربوط به خرید های یک کاربر را برای همیشه، به صورت پایدار، بر روی سیستم کامپیوتر ذخیره کند. برای این کار یک جدول، ایجاد کرده و با ایجاد دو ستون (نام کاربری، تاریخ خرید) زمان های خرید یک کاربر را بر روی سیستم، ذخیره میکند.

معمولاً برای اتصال یک زبان برنامه نویسی به یک پایگاه داده، تنظیم کننده هایی (Adaptors) وجود دارد.

پایگاه داده های امروزی، بسیار متنوع تر از پایگاه داده های رابطه ای (Relational Database) هستند. پایگاه داده های NoSql، پایگاه داده های توزیع شده (Distributed Databases)، پایگاه داده های گراف (Graph DataBases) از انواع مختلف پایگاه داده های موجود هستند.

منبع و اطلاعات بیشتر را میتوانید از اینجا پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *