معرفی چند نرم افزار کاربردی برای عملیات داده‌کاوی

مدرس: مسعود کاویانی

با مطالعه‌ی دروس گذشته‌ی دوره‌ی جاری، یاد گرفته‌ایم که داده‌کاوی چیست. در این درس، می‌خواهیم چند نرم‌افزار کاربردی حوزه‌ی داده‌کاوی را مروری داشته باشیم. در میانِ نرم‌افزارهای موجود، تمرکز را بر نرم‌افزارهایی گذاشتیم که نیاز به دانشِ برنامه‌نویسی ندارند. یعنی کسانی که به حوزه‌ی برنامه‌نویسی علاقه ندارند یا فعلاً ترجیح می‌دهند از نرم‌افزارهای آماده (بدون طراحیِ نرم افزار و برنامه نویسی) استفاده کنند، می‌توانند یادگیری این نرم‌افزارها را در دستور کار خود قرار دهند.

نرم افزار RapidMiner

این نرم‌افزار که به گفته سازندگان آن تلاش بر این کرده است که به صورت یکپارچه عملیاتِ مختلفِ حوزه‌ی علوم‌داده را تجمیع کند و به دانشمندانِ علوم داده اجازه دهد تا به سرعت مدل‌های مورد نیاز برای عملیات داده‌کاوی را شناسایی کنند.

نرم افزار Weka

نرم‌افزار وکا (weka) مجموعه‌ای از الگوریتم‌های مختلف برای عملیات داده‌کاوی را در اختیار متخصصان و دانشمندانِ علوم داده می‌گذارد. کار با این نرم‌افزار بسیار ساده است و در اینجا کتابی جهت آموزش نرم‌افزار weka توسط خود سایت سازنده قرار داده شده است.

نرم افزار Orange

یکی از نرم‌افزارهای بسیار ساده و لذت بخش برای انواع عملیات داده‌کاوی نرم‌افزار Orange است. این نرم افزار به خاطرِ سادگی و واسطِ کاربریِ ساده‌ی آن می‌تواند موردِ استفاده‌ی بسیاری از متخصصانِ حوزه‌ی علوم‌داده باشد. حتی دوستانی که به تازگی به دنبالِ یادگیریِ علوم داده هستند، می‌توانند از این نرم افزار استفاده کنند.

نرم افزار Neural Designer مخصوص طراحی شبکه های عصبی

اگر با شبکه‌های عصبی آشنا باشید می‌دانید که طراحیِ این گونه شبکه‌ها معمولاً کارِ وقت‌گیری است و نیاز به دقتِ بالایی دارد. با استفاده از نرم افزار Neural Designer به راحتی می‌توانید شبکه‌های عصبیِ مخصوصِ خود را طراحی کرده و مدل‌های مختلفِ داده را توسط آن ها آزمایش کنید.

ترتیب پیشنهادی خواندن درس‌های این مجموعه به صورت زیر است:

6 دیدگاه دربارهٔ «معرفی چند نرم افزار کاربردی برای عملیات داده‌کاوی»

  1. سلام
    با تشکر از مطالب مفیدتون لطفا جایگاه نرم افزار r در دادکاوی را هم بگویید.
    آیا نسبت به نرم افزار هایی که اشاره کردید مزیت یا نقطه ضعفی دارد ؟

    1. سلام
      ممنون از توجهتون
      نرم‌افزار R به خاطر این‌که نیاز به برنامه‌نویسی سختی ندارد، برای دوستانی که در برنامه‌نویسی ضعیف‌تر هستند، می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب باشد
      البته تمرکز زبان R بر روی علم داده نیز از مزیت‌های دیگر این زبان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *