دوره آموزش برنامه نویسی و مهندسی نرم افزار مبتنی بر اصل SOLID

پیاده سازی نرم افزارهای متوسط و بزرگ، نیازمند رعایت یک سری از اصول و قواعد در طراحی و معماری نرم افزار و کد نویسی است. بسیاری از ما کد نویسی و برنامه نویسی را تجربی و همراه با مثال های Hello World در زبان های برنامه نویسی یاد گرفته ایم. قطعا این روش یک روش بسیار خوب و سریع برای یاد گرفتن یک زبان برنامه نویسی جدید است. نوشتن برنامه های کوچک نیز نیازمند سرعت و چابکی در طراحی هستند، اما هنگامی که نرم افزار بزرگتر شد و چند برنامه نویس بر روی یک پروژه بزرگ کار کنند، روش های ساده و عادی برنامه نویسی مشکل ساز خواهد بود.

از این رو برنامه نویسان و مهندسان نرم افزار در طی چند دهه ای که از عمر این علم میگذرد، از تجربیات گذشته استفاده کرده و شروع به ایجاد اصولی بر مبنای علمی و تجربی کرده اند تا ساخت و نگهداری نرم افزارهای متوسط و بزرگ را ساده تر سازند. البته که این اصول برای ساخت نرم افزارهای کوچک تر هم کاربرد دارد ولی جذابیت استفاده از آن ها، خود را در پروژه های بزرگ، با طول عمر رشد بالا و نگهداری شده توسط برنامه نویسان مختلف نمایان می شود.

در این درس قصد داریم تا با یکی از اصول مبنایی در مهندسی نرم افزار آشنا شویم. نام این اصل SOLID است که خود از پنج قسمت تشکیل شده است. اجازه بدیم جزئیات بیشتر را در دروس این دوره پیگیری کنیم.

 درس ۱ (حرف S از عبارت SOLID)  آشنایی با مفهوم Single Responsibility یا مسئولیت واحد در برنامه نویسی
 درس ۲ (حرف O از عبارت SOLID)  آشنایی با مفهوم باز-بسته (Open-Closed) در برنامه نویسی
درس ۳ (حرف L از عبارت SOLID)  آشنایی با مفهوم جایگزینی لیسکو (Lisko Substitution Principle) در برنامه نویسی
درس ۴ (حرف I از عبارت SOLID) آشنایی با مفهوم جدایی واسط (Interface Segregation) در برنامه نویسی
درس ۵ (حرف D از عباری SOLID) آشنایی با مفهوم معکوس سازی وابستگی (Dependency Inversion) در برنامه نویسی