آشنایی با زبان R و کاربردهای آن

مدرس: مسعود کاویانی

در درس آشنایی با زبان های برنامه نویسی، اینبار یک زبان برنامه نویسی متفاوت را مطرح میکنیم. زبان R (آر). این زبان که بیشتر برای عملیات آماری استفاده می شود، کاربردهای فراوانی در آمار و احتمالات و همچنین یادگیری ماشین و داده‌کاوی دارد.

اگر با زبان S کار کرده باشید، بهتر است بدانید که R تقریبا همان زبان S است که یک سری تغییرات در آن به وجود آمده است. از زبان R میتوان در حل مسائل کاربردی آماری مانند مسائل خطی یا غیر خطی، مسائل سری زمانی (Time Series)، خوشه‌بندی (Clustering)، طبقه‌بندی (Classification) و… استفاده کرد. این زبان به صورت گسترده توسط مهندسان آمار و همچنین دانشمندان علوم داده مورد استفاده قرار میگیرد.

طبق ادعای سایت مرجع R، یکی از قدرت های این زبان برنامه نویسی در ترسیم نقشه ها و نمودارهای مختلف است. این زبان برنامه نویسی یک محیط بسیار ساده نیز در اختیار کاربران قرار میدهد که میتوانید آن را در محیط های مختلف مانند ویندوز، لینوکس یا سیستم عامل مک نصب کرده و از آن استفاده کنید.

 

این زبان و محیط آن را میتوانید از وب سایت cran-r دانلود کنید. آموزش مقدماتی این زبان نیز در این کتاب گنجانده شده است. همچنین یک آموزش برای یادگیری آمار و احتمالات همراه زبان R از اینجا میتوانید دانلود کنید.

در سال ۲۰۱۶ زبان R یکی از برترین زبان های کاربردی در حوزه علوم داده و داده‌کاوی شناخته شد.

منابع این بحث و اطلاعات بیشتر

» وب سایت R

در صورت تمایل به یادگیری بیشتر، منابع بالا در نظر گرفته شده است. می توانید با خواندن این منابع، به یادگیری خود در این زمینه عمق ببخشید

یک دیدگاه دربارهٔ «آشنایی با زبان R و کاربردهای آن»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *