سیستم توزیع شده (Distributed System) چیست؟

مدرس: مسعود کاویانی

حتما میدانید که سیستم عامل چیست. ویندوز یا لینوکس یا Mac OS از انواع سیستم عامل های مختلف هستند. حتی Android و IOS نیز نوعی سیستم عامل هستند که بر روی موبایل های امروز به فراوانی دیده می شوند. سیستم عامل، یک واسط کاربری در اختیار شما قرار میدهد تا به راحتی بتوانید از کامپیوتر خود استفاده کنید. سیستم عامل تمامی عملیات پنهانی (Background Operation) را برای شما انجام می دهد. مدیریت پروسه ها، مدیریت فایل سیستم ها و… از وظایف سیستم عامل هستند.

خوب، حالا میتوانیم بفهمیم سیستم توزیع شده چیست. تعاریف مختلفی از سیستم توزیع شده وجود دارد. اجازه بدهید، تعریف وب سایت foldoc را برای شروع بگوییم:

سیستم توزیع شده، مجموعه ای از کامپیوترها هستند، که توزیع آن ها از دید کاربر مخفی (transparent) است، بنابراین، کاربری که با یک سیستم توزیع شده کار میکند، این سیستم را همانند یک کامپیوتر مشاهده میکند.

تعاریف دیگر نیز تقریبا مشابه هستند. آقای تننبایو (Tanenbaum)، نویسنده کتاب بسیار معروف سیستم های توزیع شده، تعریف زیر را برای این سیستم ارائه میدهد:

سیستم توزیع شده، مجموعه ای از کامپیوترهای مستقل از هم هستند، که از نظر کاربر، یک کامپیوتر واحد به نظر می رسند.

در تعاریف بالا، دو نکته، بسیار مشهود است. اول اینکه ما چند کامپیوتر داریم که به همدیگر متصل هستند، و ثانیا، این کامپیوترها، از دید کاربر استفاده کننده، به صورت یک کامپیوتر به نظر می رسند.

معروف ترین سیستم توزیع شده، همان وب (Web) است. همه ما هر روزه با دنیای وب سر و کار داریم، وب سایت های مختلف که بر روی کامپیوتر ها و سرورهای مختلف قرار دارند، نوعی سیستم توزیع شده حساب می شوند.

حالا که مفهوم سیستم های توزیع شده را متوجه شدید، سوال مهمه اینجاست که چرا باید از سیستم های توزیع شده استفاده کرد؟ دلایل مختلفی برای استفاده از این سیستم ها وجود دارد که در زیر به ۲ مورد از آن ها اشاره میکنیم:

۱. داده ها در حال رشد هستند، و بهتر است به جای استفاده از یک کامپیوتر خیلی بزرگ و قوی، چندین کامپیوتر متوسط داشته باشیم که به یکدیگر متصل هستند. این کار از لحاظ اقتصادی بسیار توصیه می شود

۲. بسیاری از سیستم ها، به صورت ذاتی، توزیع شده هستند. برای مثال سیستم رزرو هتل ها را در نظر بگیرید. اطلاعات هر هتل (شامل خالی و پر بودن اتاق ها) بر روی سرور هتل قرار دارد. هر هتل سرور مخصوص خود را دارد، و یک سیستم توزیع شده، باید بتواند اطلاعات را از سرورهای مختلف (سرور مخصوص هم هتل) دریافت کرده و پردازش کند

در شکل زیر یک مثال از یک سیستم توزیع شده را مشاهده می کنید. کاربر، کل سیستم را به عنوان یک مجموعه واحد مشاهده می کند:

منابع این بحث و اطلاعات بیشتر

کتاب آقای تننباون

درس سیستم های توزیع شده، دانشگاه Carnegie Mallon

درس سیستم های توزیع شده، دانشگاه واشنگتن

این درس از وب سایت Coursera

در صورت تمایل به یادگیری بیشتر، منابع بالا در نظر گرفته شده است. می توانید با خواندن این منابع، به یادگیری خود در این زمینه عمق ببخشید

14 دیدگاه دربارهٔ «سیستم توزیع شده (Distributed System) چیست؟»

  1. سلام
    توی تعریف سیستم توزیع شده میگین از دید کاربر مخفی میمونه، ولی داخل پرانتز از کلمه
    transparent
    شفافیت استفاده میکنین
    فکر کنم جایی از کار اشتباه باشه

    1. در کتاب‌های مرجع ترجمه‌ی شفافیت را ارائه کرده‌اند. من هم به تبعیت از آن‌ها این کار را کردم گرچه به نظر خودم می‌توانستند واژه‌ی بهتری اختیار کنند

    2. سلام کلمه Transparent اشتباه نیست جمله از دید کاربر مخفی می مونه اشتباه هست بهتر هست به جای کلمه مخفی از کلمه ناپیدا استفاده کنیم.

  2. سلام ، بیشتر افراد متخصص توی کدوم زمینه این مورد براشون مفید هست ؟
    چند مثال بازار کاری اگر بزنید ممنون میشم

  3. با سپاس از شما
    امیدوارم که درمسیری که برای دانش افزایی هموطنان انتخاب کرده اید موفق باشید🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻

  4. سلام،
    نه منطقی هستش
    منظور یک لایه شیشه ای یا شفاف هست که عملکرد داخلی آن برای کاربران مشخص نیست، شما اون لایه رو میبینی ولی چیزی از نحوه عملکرد متوجه نمیشی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *